البيانات الاساسيه

السيره الذاتيه


Safaa sayed mustafa

Summary

Assistant lecturer at benisuef university faculty of nursing community department

Skill Highlights

  • Project management
  • Strong decision maker
  • Complex problem solver
  • Creative design
  • Innovative
  • Service-focused

Experience

Education

Bachelor of Science: nursing - 2012

benisuef University

Certifications

Bachelor degree from benisuef university

Master degree from Cairo university

Doctorial degree from Cairo university

عنوان رسالة الماجستير

Health Profile of School Age Children Using Digital Technology in Beni-Suef City

ملخص رسالة الماجستير

Background: Digital technology assumed central roles in elementary school aged childrens daily lives. Today, children have access to all types of digital technology and exceeding recommended screen time allowed for their age. Recent evidence raises concern about consequences of digital tech-nology on children bio psychosocial health profile. Aim of Study: This study aimed to assess bio-psycho-social health profile of school age children (9-15 yrs old) using digital technology in Beni-Suef City. A descriptive research design was utilized. Subjects and Methods: Setting the study was conducted at four official experimental schools in Beni-Suef City. A systematic random sample of 240 elementary school students was selected. Two tools were used to collect data, the first tool includes 4 parts asking about demographic and personal data, child physical health profile, child psychosocial health profile, scholastic and sporting activities. Second tool, digital technology usage data includes 5 parts, digital technology ownership, preferable types, pattern, screen time and activities of digital technology used by students. Results: Revealed that 52.5% of students aged from 12- 15 years old, while 77.5% of them didn't participate in sporting activities. Additionally, revealed that students have complained of physical symptoms ranked gradually as digestive symptom, musculoskeletal symptoms, neurological symptoms, and ophthalmological symptoms (93.3%, 83.75%, 81.25%, 56.25%) respectively. Moreover, 33.8% of them were over-weight and 32.6% of them were obese. Additionally students have complained of psychosocial health problems ranked gradually as mild/moderate symptoms of aggressive behavior, anxiety behavior, and loneliness behavior and of ADHD behavior. (61.5%, 37.9%, 36.6%, 30.8%) respectively. Fur-thermore, screen time among students was 6 to less than 10 hours per day among 48.3% of students. There was a highly statistical significance relationship between types of digital technology, screen time and bio-psycho-social health problems reported by elementary school students. The study concluded that students aged between (9-15) years old have bio-psycho-social health problems due to misuse of digital technology usage and exceeded the recom-mended hours of screen time. Recommendations: It is recommended to raise awareness of, students, parents, teachers about negative effect of digital technology and assist parents to set rules for controlling screen time and content of digital technology.

عنوان رسالة الدكتوراه

تأثير برنامج تدريبي على مهارات الحياة اليومية للأطفال المصابين بالتوحد ومستوى الكفاءة الذاتية للوالدين

ملخص رسالة الدكتوراه

التوحد هو اضطراب نمائي واسع الانتشار يتميز بسمات معينة تؤثر على مهارات الحياة اليومية للأطفال ومستوى الكفاءة الذاتية لوالديهم. هدفت هذه الدراسة إلى تقييم تأثير البرنامج التدريبي على مهارات الحياة اليومية للأطفال المصابين بالتوحد وعلى مستوى الكفاءة الذاتية لوالديهم. تم استخدام تصميم شبه تجريبي لتحقيق هدف الدراسة. تم تجنيد عينة هادفة من ثلاثين طفلًا مصابًا بالتوحد وأولياء أمورهم من مركز رعاية صحية خاص بالتوحد في مدينة بني سويف ، مصر. تم استخدام ثلاث أدوات لإجراء الدراسة الحالية ، استبيان المقابلات المنظم للأطفال المصابين بالتوحد وأولياء أمورهم (ديموغرافي ، طبي ، معرفي وممارسة). مقياس مهارات الحياة اليومية للأطفال المصابين بالتوحد ومقياس الكفاءة الذاتية للآباء والأمهات والأطفال المصابين بالتوحد. أظهرت نتائج الدراسة أن 13٪ من أولياء أمور الأطفال المصابين بالتوحد لديهم مستوى معرفة مرضي في مرحلة ما قبل البرنامج مقارنة بـ 70٪ و 73.30٪ من أولياء الأمور لديهم مستوى معرفة مرضٍ خلال فترة مباشرة و 3 أشهر بعد البرنامج على التوالي. بالإضافة إلى ذلك ، كان لدى 10٪ من الآباء الأطفال المصابين بالتوحد مستوى ممارسة مرضٍ في مرحلة ما قبل البرنامج مقارنة بـ 60٪ و 66.7٪ من الآباء لديهم مستوى ممارسة مرضٍ خلال فترة مباشرة و 3 أشهر بعد البرنامج على التوالي. علاوة على ذلك ، لم يكن لدى أي من الأطفال المصابين بالتوحد مستوى عالٍ من DLS في مرحلة ما قبل البرنامج مقارنة بـ 30٪ و 56٪ من الأطفال لديهم مستوى عالٍ من DLS خلال مباشرة و 3 أشهر بعد البرنامج على التوالي. كما لم يكن لدى أي من الوالدين من الأطفال المصابين بالتوحد مستوى عالي من الكفاءة الذاتية في مرحلة ما قبل البرنامج مقارنة بـ 33.3٪ و 41.5٪ من الآباء والأمهات لديهم مستوى عالي من الكفاءة الذاتية خلال فترة مباشرة و 3 أشهر بعد البرنامج على التوالي. كشفت النتائج أيضًا أن هناك فرقًا كبيرًا من الناحية الإحصائية بين ما قبل البرنامج ، والفوري ، وبعد 3 أشهر من البرنامج فيما يتعلق بمجموع درجات مهارات الحياة اليومية ، الكفاءة الذاتية للوالدين. بالإضافة إلى ذلك ، كان هناك فرق ذو دلالة إحصائية بين ما قبل البرنامج ، والفوري ، وبعد 3 أشهر من البرنامج فيما يتعلق بكل درجات متوسط معرفة وممارسة الوالدين. في الختام ، برنامج مهارات الحياة اليومية التدريبي يحسن بشكل كبير مستوى مهارات الحياة اليومية للأطفال المصابين بالتوحد ويعزز مستوى المعرفة والممارسة والكفاءة الذاتية لأولياء أمورهم في الحال وبعد 3 أشهر من تنفيذ البرنامج مقارنة بما قبل البرنامج. أوصت الدراسة بتطبيق برنامج مهارات الحياة اليومية التدريبي لأطفال التوحد وأولياء أمورهم في مرافق الرعاية الصحية الخاصة / الحكومية وينبغي التوصية بمزيد من البحث مع عينة أكبر لفئات عمرية مختلفة.

جميع الحقوق محفوظة ©صفاء سيد مصطفى ابراهيم